ANALISIS BREAK EVEN POINT SEBAGAI ALAT BANTU MANAJEMEN DALAM PERENCANAAN LABA PADA PT. MANDOM INDONESIA, Tbk. PERIODE 2017-2021

  • Logika Bago Universitas Nias Raya
Keywords: Break Even Points; margin of safety; profit planning

Abstract

The purpose of this study is to determine the sales value that must be achieved so that the company does not experience losses and the application of break even point analysis as a profit planning tool for PT Mandom Indonesia Tbk in 2023-2027. This research is a qualitative research with a descriptive approach by presenting a summary of the data and values ​​calculated based on data obtained from the Indonesian stock exchange. The results of this study show that the largest break even point value occurred in 2018 of Rp. 1,240,490,995,185, with a margin of safety of 53.16%, while the smallest even point of defecation occurred in 2021 of Rp. 683,404,190,643 with a margin of safety of 63 .56%. Based on PT Mandom Indonesia Tbk's profit planning calculations for 2023, a profit of IDR 517,533,753,576 can be obtained from planned sales of IDR 2,882,268,491,403. In 2024 it will earn a profit of IDR 409,280,347,919 from budgeted sales of IDR 3,158,294,641,514 In 2025 it will earn a profit of IDR 301,026,942,262 from budgeted sales of IDR 2,426,040,166,756. In 2026 the company will earn a profit of IDR 192,773,536,605 with budgeted sales of IDR 1,455,687,725,324. PT Mandom Indonesia Tbk is expected to be able to maintain the company's sales value so that it does not touch the margin of safety or safe limits and also the company's sales value is expected to be above the break even point value so that the company avoids losses

References

Carter,William K. 2018. Cost Accounting: Akuntansi Biaya. Buku 2.ed.14. Dialih bahasakan oleh Krista. Jakarta: Salemba Empat
Chalil, Didi Chariadi. 2018. Titik Impas dan Perencanaan Laba Dalam Bisnis. Jurnal Mitra Manajemen. Vol. 2, No.5
Choiriyah, Vivin Ulfathu dkk. 2016. Analisis Break even Point sebagai alat perencanaan penjualan pada tingkat laba yang diharapkan (studi kasus pada perhutani plywood industri kediri tahun 2013-2014). Jurnal Administrasi Bisnis. Vol.1, No. 35
Dunia, Firdaus Abdulah Dan Wasilah Abdulah. 2014. Akuntansi Biaya. Jakarta: Salemba Empat
Fau, A. D. (2022). Budidaya Bibit Tanaman Rosela (Hibiscus Sabdariffa) Dengan Menggunakan Pupuk Organik Gebagro 77. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2), 10–18. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Tunas/article/view/545
Fau, A. D. (2022). Kumpulan Berbagai Karya Ilmiah & Metode Penelitian Terbaik Dosen Di Perguruan Tinggi. CV. Mitra Cendekia Media.
Fau, Amaano., D. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV. Mitra Cendekia Media.
Harefa, A., D. (2022). Kumpulan Startegi & Metode Penulisan Ilmiah Terbaik Dosen Ilmu Hukum Di Perguruan Tinggi.
Harefa, D. (2017). pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minatbelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey Pada SMK Swasta Di Wilayah Jakarta Utara)Horison Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Lingusitik 7 (1), 49-73.
Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). 5 (1.). 35-48. http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v5i1.2321
Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research) 4 (1), 131-145. https://doi.org/10.35457/josar.v4i1.1109
Harefa, D. (2020) “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Ipa Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi Dan Daya Listrik)”, Jurnal Education And Development, vol. 8, no. 1, p. 231
Harefa, D. (2020). Differences In Improving Student Physical Learning Outcomes Using Think Talk Write Learning Model With Time Token Learning Model. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35-40. Retrieved from https://ejournal.unwmataram.ac.id/index.php/JIPS/article/view/365
Harefa, D. (2020). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Dengan Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. 6 (3), 225-240. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.6.3.225-240.2020
Harefa, D. (2020). Pengaruh Persepsi Guru Ipa Fisika Atas Lingkungan Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Di Kabupaten Nias Selatan, Jurnal Education And Development, vol. 8, no. 3, p. 112, Aug.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa Pada Model Pembelajaran Learning Cycle Dengan Materi Energi dan Perubahannya. 2 (1). 25-36. http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v2i01.882
Harefa, D. (2020). Peningkatan prestasi rasa percaya diri dan motivasi terhadap kinerja guru IPA. Media Bina Ilmiah 13 (10), 1773-1786. https://doi.org/10.33758/mbi.v13i10.592
Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Hasil Belajar Ipa Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 161–186. https://doi.org/10.54367/aquinas.v3i2.709
Harefa, D. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Problem Posing Dan Problem Solving Pada Siswa Kelas X-MIA Sma Swasta Kampus Telukdalam. Prosiding Seminar Nasional Sains. 1 (1). 103-116. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/view/3958/621
Harefa, D. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(1), 116-131. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i1.2586
Harefa, D. (2022). Edukasi Pembuatan Bookcapther Pengalaman Observasi Di Smp Negeri 2 Toma. Haga Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Harefa, D., D. (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris dalam Sains. CV. Insan Cendekia Mandiri.
Harefa, D., D. (2022). Kewirausahaan. CV. Mitra Cendekia Media.
Iyam Maryati, Yenny Suzana, Darmawan Harefa, I. T. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210–220.
Mulyadi. 2014. .Akuntansi Biaya. Edisi 5. Cetakan Keduabelas. Yogyakarta : UPP STIM YKPN.
Prastowo, Drs. Dwi, 2019. Analisis laporan keuangan konsep dan aplilkasi. Edisi Ketiga. Yogyakarta:Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN
Rachmina, D. dan Sari S. W. 2017. Akuntansi Manajemen Teori dan Aplikasi. Cetakan Keempat. Jakarta : Polimedia Publishing.
Sarumaha, M. D. (2022). Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen di Perguruan Tinggi. Lutfi Gilang. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8WkwxCwAAAAJ&authuser=1&citation_for_view=8WkwxCwAAAAJ:-f6ydRqryjwC
Sarumaha, M., & Harefa, D. (2022). Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa. NDR UMI: Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI
Sarumaha, M., Harefa, D., Piter, Y., Ziraluo, B., Fau, A., Telaumbanua, K., Permata, I., Lase, S., & Laia, B. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(20), 2045–2052.
Sarumaha, Martiman S., D. (2023). Model-model pembelajaran. CV Jejak. https://tokobukujejak.com/detail/modelmodel-pembelajaran-0BM3W.html
Sujarweni, V. Wiratna. 2019. Analisis Laporan Keuangan Teori, Aplikasi & Hasil Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Baru Press
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Ziliwu, S. H. dkk. (2022). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Pada Materi Transformasi Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–25 .
Published
2022-01-31
How to Cite
Logika Bago. (2022). ANALISIS BREAK EVEN POINT SEBAGAI ALAT BANTU MANAJEMEN DALAM PERENCANAAN LABA PADA PT. MANDOM INDONESIA, Tbk. PERIODE 2017-2021. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Nias Selatan, 5(1), 199-206. https://doi.org/10.57094/jim.v5i1.2495