PENGARUH KEPEMIMPINAN TERHADAP PEGAWAI PADA KANTOR INSPEKTORAT KABUPATEN NIAS SELATAN

  • Sri Sartika Maduwu UNIVERSITAS NIAS RAYA
Keywords: Leadership ; Employe; Performance

Abstract

The prupose of this study was to determine the influence of leadership on employe performance at the Inspectorate Office Of South Nias Regency. The type of research used is associtive quantitative. Souerces of data are all employees, with the population and sampel ini this study as many as 34 respondents. Data collection techniques are research instruments or questionnaires. The data analysis method used is simple resgression analysis. The result showed that the tcont 7,227 > ttable 1,694. From this study, it can be councluded that there is an influence of leadership on employee performance at the south Nias District Inspectorate Office. The suggestion of this research is to improve the performance off employees as well as leader at the Sout Nias Regrency Inspectorate Office, they must really continue to improve employee performance even better and pay attention to he best, Because the existing leadership will have an effect on employe performance

References

Handoko, T. 2015. Manajemen. 2nd ed. Yogyakarta: Anggota IKAPI
Sudaryo, Aribowo, and Sofiati. 2018. Manajemen Sumber Daya Manusia Kompensasi Tidak Langsung Dan Lingkungan Kerja Fisik. Yogyakarta: Andi.
Sutikno. 2014. Pemimpin dan Kepemimpinan Tips Praktis untuk Menjadi Pemimpin yang diidolakan. Lombok:Hostical Lombok.
Bangun Wilson. 2012. Manajemen Sumber Daya Manusia. eds. Tim Perti 1 and Desain Cover. Yudin N. Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.
Edy Sutrisno. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Cetakan ke-8. Jakarta: Prenada Media Group.
Wibowo. 2016. Manajemen Kinerja. Jakarta Rajawali Pers.
Fau, A. D. (2022). Budidaya Bibit Tanaman Rosela (Hibiscus Sabdariffa) Dengan Menggunakan Pupuk Organik Gebagro 77. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2), 10–18. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Tunas/article/view/545
Fau, A. D. (2022). Kumpulan Berbagai Karya Ilmiah & Metode Penelitian Terbaik Dosen Di Perguruan Tinggi. CV. Mitra Cendekia Media.
Fau, Amaano., D. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV. Mitra Cendekia Media.
Harefa, A., D. (2022). Kumpulan Startegi & Metode Penulisan Ilmiah Terbaik Dosen Ilmu Hukum Di Perguruan Tinggi.
Harefa, D. (2017). pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minatbelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey Pada SMK Swasta Di Wilayah Jakarta Utara)Horison Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Lingusitik 7 (1), 49-73.
Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). 5 (1.). 35-48. http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v5i1.2321
Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research) 4 (1), 131-145. https://doi.org/10.35457/josar.v4i1.1109
Harefa, D. (2020) “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Ipa Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi Dan Daya Listrik)”, Jurnal Education And Development, vol. 8, no. 1, p. 231
Harefa, D. (2020). Differences In Improving Student Physical Learning Outcomes Using Think Talk Write Learning Model With Time Token Learning Model. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35-40. Retrieved from https://ejournal.unwmataram.ac.id/index.php/JIPS/article/view/365
Harefa, D. (2020). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Dengan Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. 6 (3), 225-240. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.6.3.225-240.2020
Harefa, D. (2020). Pengaruh Persepsi Guru Ipa Fisika Atas Lingkungan Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Di Kabupaten Nias Selatan, Jurnal Education And Development, vol. 8, no. 3, p. 112, Aug.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Hasil Belajar Ipa Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 161–186. https://doi.org/10.54367/aquinas.v3i2.709
Harefa, D. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Problem Posing Dan Problem Solving Pada Siswa Kelas X-MIA Sma Swasta Kampus Telukdalam. Prosiding Seminar Nasional Sains. 1 (1). 103-116. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/view/3958/621
Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa Pada Model Pembelajaran Learning Cycle Dengan Materi Energi dan Perubahannya. 2 (1). 25-36. http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v2i01.882

Harefa, D. (2020). Peningkatan prestasi rasa percaya diri dan motivasi terhadap kinerja guru IPA. Media Bina Ilmiah 13 (10), 1773-1786. https://doi.org/10.33758/mbi.v13i10.592
Harefa, D. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(1), 116-131. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i1.2586
Harefa, D. (2022). Edukasi Pembuatan Bookcapther Pengalaman Observasi Di Smp Negeri 2 Toma. Haga Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Harefa, D., D. (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris dalam Sains. CV. Insan Cendekia Mandiri.
Harefa, D., D. (2022). Kewirausahaan. CV. Mitra Cendekia Media.
Iyam Maryati, Yenny Suzana, Darmawan Harefa, I. T. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210–220.
Sarumaha, M. D. (2022). Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen di Perguruan Tinggi. Lutfi Gilang. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8WkwxCwAAAAJ&authuser=1&citation_for_view=8WkwxCwAAAAJ:-f6ydRqryjwC
Sarumaha, M., & Harefa, D. (2022). Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa. NDR UMI: Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI
Sarumaha, M., Harefa, D., Piter, Y., Ziraluo, B., Fau, A., Telaumbanua, K., Permata, I., Lase, S., & Laia, B. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(20), 2045–2052.
Sarumaha, Martiman S., D. (2023). Model-model pembelajaran. CV Jejak. https://tokobukujejak.com/detail/modelmodel-pembelajaran-0BM3W.html
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Ziliwu, S. H. dkk. (2022). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Pada Materi Transformasi Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–25 .
Published
2022-01-31
How to Cite
Sri Sartika Maduwu. (2022). PENGARUH KEPEMIMPINAN TERHADAP PEGAWAI PADA KANTOR INSPEKTORAT KABUPATEN NIAS SELATAN. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Nias Selatan, 5(1), 188-198. https://doi.org/10.57094/jim.v5i1.2494