SINONIM DAN ANTONIM DALAM BAHASA NIAS UTARA DIALEK BARAT DI DESA ONOLIMBU YÖU KECAMATAN MANDREHE BARAT KABUPATEN NIAS BARAT
Abstract
This research was motivated by the use of synonymous and antonymous word in the west dialect of the North Nias language in Onolimbu You village. This research aims to 1) describe the use of synonymous verbs (synonims with the same meaning and almost the same meaning) in the west dialect of the North Nias language in Onolimbu You village, West Mandrehe District, West Nias Regency and 2) describe of the use of the west dialect of the North Nias language verb antonymous in Onolimbu You village, West Mandrehe District, West Nias Regency. This type of research is descriptive qualitative research. The object of this research in the Onolimbu You village community. The research instrument was carried out by researchers. The data collection technique used by researchers is semi-structured interview techniques. The data analysis technique was carried out by following the data collection steps, namely the data reduction stage, the data presentation stage and the data verification stage. Checking the validity of the data used by researchers technique triangulation and source triangulation. The results of the research show that there are synonymous and antonymous verb in Onolimbu You village. There are two types of synonymous verb, namely synonymous with the same meaning and synonyms with almost the same meaning. The suggestions put forward by researchers are 1) for students to carry out further research both in the field studied and other fields to develop knowledge of the Nias language, 2) For parents to continue to implement policies for the younger generation so that they continue to preserve the Nias language.
References
Arisman Telaumbanua. (2023). ANALISIS UNSUR KOHESI DAN KOHERENSI DALAM KARANGAN EKSPOSISI YANG DITULIS OLEH SISWA KELAS VII SMP NEGERI 4 MAZOT.A2021/2022. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 44–55.
Aminuddin. 2016. Semantik. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algesindo.
Amajihono, S. (2022). KESALAHAN PENGGUNAAN TANDA BACA PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS X IIS-A SMA SWASTA KAMPUS TELUKDALAM TAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).
Azwardi. 2018. Metode Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia.Darussalam: Syiah Kuala University Press.
Chaer, Abdul. 2009. Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Rineka Cipta. Jurusan Tarbiyah STAIN Papopo, 1–10.
Duha, A. (2023). ANALISIS NILAI MORAL DALAM NOVEL SELEMBAR ITU BERARTI KARYASURYAMAN AMIPRIONO. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 56–69.
Duha, A. (2023). ANALISIS NILAI MORAL DALAM NOVEL SELEMBAR ITU BERARTI KARYASURYAMAN AMIPRIONO. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 56–69.
Giawa, M. I. P. (2022). ANALISIS PERWATAKAN TOKOH DALAM NOVEL PERTEMUAN DUA HATIKARYA NH. DINI. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).
Giawa, L., Gee, E., & Harefa, D. (2022). Kemampuan; Konsep Matematis; Bentuk Pangkat dan Akar. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–14.
Gulo, F. (2022). KESALAHAN PENGGUNAAN TANDA BACA PADA KARANGAN EKSPOSISI SISWA KELAS X IIS-B SMA SWASTA KAMPUS TELUKDALAM TAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).
Harefa, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Chips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1).
Harefa, D. (2022). Student Difficulties in Learning Speaking. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 78–86.
Harefa, D. (2023). THE RELATIONSHIP BETWEEN STUDENTS’ INTEREST IN LEARNING AND MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES Darmawan. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 31–41.
Harefa, D., D. (2020a). Penerapan Model Pembelajaran Cooperatifve Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13–26.
Harefa, Darmawan., D. (2022). Aplikasi Pembelajaran Matematika. Penerbit Mitra Cendekia Media.
Harefa, D., Laia, B., Laia, F., Tafonao, A., Universitas, D., & Raya, N. (2023). SOCIALIZATION OF ADMINISTRATIVE SERVICES IN THE RESEARCH AND COMMUNITY SERVICE INSTITUTION AT NIAS. Haga Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 93–99.
Harefa, D., & Laia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 329–338.
Halawa, M. (2021). GAYA BAHASA PERBANDINGAN PADA NOVEL “JALAN PASTI BERUJUNG” KARYA BENYARIS ADONIA PARDOSI. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–11.
Khanati Gulo., D. (2021). FAKTA DAN OPINI PADA TAJUK RENCANA “HARIAN ANALISA” TAHUN 2020. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).
Laia, F. (2022). KESALAHAN TATA BAHASA PADA SURAT IZIN DISEKOLAH YANG DITULIS OLEH SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 AMANDRAYA TAHUN PEMBELAJARAN 2021/2022. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).
Laia, L. S. B. (2021). PENGARUH PEMBELAJARAN DARING TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS VIII DI SMP NEGERI 1 TOMA TAHUN PEMBELALAJARAN 2020/2021. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).
Manao, M. M. (2021). PERWATAKAN TOKOH UTAMA DALAM KUMPULAN CERITA “SETENGAH PECAH. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).
Nehe, T. (2021). KONJUNGSI DALAM BAHASA NIAS RAGAM SELATANDIALEK HILIZIH퐎́N퐎́DI KECAMATAN FANAYAMA. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).
Pianus Zai., D. (2022). ANALISIS GAYA BAHASA SINDIRAN DALAM ALBUMS’NADA TRIO VOLUME 3KARYA YUNUS GEA. 2(2).
Simanullang, N. R. (2022a). KARANGAN NARASI MELALUI METODE PENEMUAN. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 73–81.
Simanullang, N. R. (2022b). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMA MELALUI. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 64–73.
Sarumaha, K. S., Sarumaha, R., & Gee, E. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA PADA MATERI SPLDV DI KELASVIII SMPN 3 MANIAMOLO TAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–15.
Sarumaha, M. D. (2022). Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen di Perguruan Tinggi. Lutfi Gilang. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8WkwxCwAAAAJ&authuser=1&citation_for_view=8WkwxCwAAAAJ:-f6ydRqryjwC
Sarumaha, M., & Harefa, D. (2022). Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa. NDRUMI: Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI
Sarumaha, M., Harefa, D., Piter, Y., Ziraluo, B., Fau, A., Telaumbanua, K., Permata, I., Lase, S., & Laia, B. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(20), 2045–2052.
Suwandi, Sarwiji. 2017. Semantik Pengantar Kajian Makna. Yogyakarta: Penerbit Media Perkasa Perum.
Saraswati. 2018. Indonesiaku Kaya Bahasa. Simeulue: PT Penebar Swadaya.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: PT Bumi Aksara.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Surur, M., D. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.
Trisnawati Ziliwu., D. (2022). ANALISIS KESALAHAN PILIHAN KATA PADA SURAT RESMI YANG DITULIS
T Hidayat, A Fau, D. H. (2023). Pengaruh Model Pembelajarn Index Card Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 61–72.
Zagoto, Sitasi. 2018. Variasi Bahasa Nias: Sebuah Kajian Dialektologi. Disertasi tidak diterbitkan. Medan: Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara.