PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBASIS POWERPOINT PADA MATA PELAJARAN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DI SMP NEGERI 3 SATU ATAP ARAMO
Abstract
This research aims to investigate the influence of implementing the Discovery Learning model based on PowerPoint on students' interest in learning economics, specifically on economic activities such as production, distribution, and consumption, at SMP Negeri 3 Satu Atap Aramo. This study employs the Classroom Action Research (CAR) approach with a qualitative method aimed at exploring the learning process in addressing specific issues. The research was conducted at SMP Negeri 3 Satu Atap Aramo with a population of seventh-grade students, totaling 20 students. The results of the research indicate that out of the total sampled students, 25% of them obtained scores ranging from 50 to 56, another 25% of students scored between 66 and 75, and the remaining 50% of students scored between 76 and 98. This research aims to provide a deeper understanding of the effectiveness of specific teaching methods on students' learning interests in the context of economics.
References
Putri Khoerunnisa & Syifa Masyhuril Aqwal (2020). Analisis Model- Model Pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal Pendidikan Dasar: Vol 4, No 1.
Meyniar Albina, Ardiyan Safi’i, Mhd. Alfat Gunawan, Mas Teguh Wibowo, Nur Alfina Sari Sitepu, Rizka Ardiyanti (2022). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia: Volume 16, Nomor 4:939-955.
Abas Asyafah. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis- Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Universitas Pendidikan Indonesia (UPI), Indonesia. Indonesian Journal of Islamic Education: Vol. 6 No. 1.
Dewi Nurwidayanti & Mukminan (2018) Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SMA Negeri. Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan IPS: Volume 5, No 2. Ina Magdalena, Shifa Fauziah, Putri
Widiya Sari, Nesfi Berliana (2020). Analisis faktor Siswa Tidak Memperhatikan Penjelasan Guru. Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial: Volume 2, Nomor 2.
Zaki Al Fuad dan Zuraini (2003). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang. STKIP Bina Bangsa Getsempena Banda aceh. Jurnal Tunas bangsa
Agung Riyadi (2019). Identifikasi Faktor Penyebab Siswa Kurang Percaya Diri Di SD Negeri 2 Wates. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Sinthya Ningsih, A.N. (2019). Meningkatakan hasil belajar Ekonomi menggunakan model pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan media powerpoint pada kelas IPS- di SMA Negeri 2 Katingan Hilir Tahun pelajaran 2016/2017. BITNET Jurn Pendidkan Teknologi Informasi, 4.20-24.
Jailani, H.,Ali, M., & Lestari, S.K. (2021). Pengembangan media pembelajaran menggunakan Mcrosoft Powerpoint pada mata pelajaran Ekonomi sebagai Alternatif Belajar Mandiri Dimasa Pandemi. JPEK (Jurnal Ekonomi Dan kewirausahaan), 5(2), 390-403, https://doi.org/10.21043/jobe.v3i2.8446.
Harun, A.M.K., Panigoro, M., Ardiansyah, A., Moonti, U., & Hasiru, R. (2022). Analisis Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Dalam mata Pelajaran Ekonomi terhadap Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Akuntansi di SMK Negeri 5 Kota gorontalo. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4590-4600.
Copyright (c) 2024 Helena Saota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.